Таже яснейшим гласом глаголет:

Отрицающым бытие Божие и утверждающим, яко мiр сей есть самобытен и вся
в нем без промысла Божия и по случаю бывает, Анафема!


И возглашает Архиерей со всем клиром: Анафема, трижды, таже певцы или
 людие возглашают Анафема, трижды. И бывает сие по коемждо
анафематствовании.


Таже паки глаголет протодиакон:

1. Глаголющым Бога не быти дух, но плоть; или не быти Его праведна, милосерда, премудра, всеведуща, и подобная хуления произносящым, Анафема! (трижды).

2. Дерзающым глаголати, яко Сын Божий не единосущный и не равночестный Отцу, такожде и Дух Святый, и исповедающым Отца, и Сына, и Святаго Духа не единаго быти Бога, Анафема! (трижды).

3. Безумне глаголющым, яко не нужно быти ко спасение нашему и ко очищению грехов пришествие в мiр Сына Божия во плоти, Его вольное страдание, смерть и воскресение, Анафема! (трижды).

4. Не приемлющим благодати искупления Евангелием проповеданнаго, яко единственнаго нашего ко оправданию пред Богом средства, Анафема! (трижды).

5. Дерзающым глаголати, яко Пречистая Дева Мария не бысть прежде рождества, в рождестве и по рождестве Дева, Анафема! (трижды).

6. Неверующым, яко Дух Святый умудри пророков и апостолов и чрез них возвести нам истинный путь к вечному спасению, и утверди сие чудесами, и ныне в сердцах верных и истинных христиан обитает и наставляет их на всякую истину, Анафема! (трижды).

7. Отмещущым безсмертие души, кончину века, суд будущий, и воздаяние вечное за добродетели на небесех, а за грехи осуждение, Анафема! (трижды).

8. Отмещущым вся таинства святая, Церковию Христовою содержимая, Анафема! (трижды).

9. Отвергающым соборы святых Отец и их предания, Божественному Откровению согласная, и Православно-Кафолическою Церковию благочестно хранимая, Анафема! (трижды).

10. Помышляющым, яко православнии Государи возводятся на престолы не по особливому о них Божию благоволению и при помазании на царство дарования Духа Святаго к прохождению великаго сего звания на них не изливаются: и тако дерзающым противу их на бунт и измену, Анафема! (трижды).

11. Ругающым и хулящым святыя иконы, ихже Святая Церковь к воспоминанию дел Божиих и угодников Его, ради возбуждения взирающих на оныя ко благочестию, и ко оных подражанию приемлет, и глаголющым оныя быти идолы, Анафема! (трижды).

12. Теософом и прочым еретиком, дерзающым глаголати и пребезумне учити, яко Господь наш Иисус Христос не единожды на землю сниде и воплотися, но множицею воплощашеся, такожде и отрицающым, яко истинная премудрость Отчая есть Сын Его единородный и вопреки Божественному Писанию и учению святых Отец ищущым иныя премудрости, Анафема! (трижды).

13. Масоном, оккультистом, спиритом, чародеем и всем, иже не Единому Богу веруют, но бесов почитают, и не Богу смиренно жизнь свою предают, но чародейным бесов призыванием грядущее ведети тщатся, Анафема! (трижды).

14. Отступающым от Православныя веры и приемлющым иныя исповедания на соблазн братиям нашим и отпадающым в расколы, Анафема! (трижды).

15. Богопротивным человком злым, дерзнувшым даже и на убиение Помазанника Божия святаго Царя-мученика, Анафема! (трижды).

16. Гонителем Христовыя Церкви, нечестивым отступником, подъявшим руки на священнослужителей Божиих, попирающым святыни, разрушающым храмы Божии, истязующым братию нашу и осквернившым Отечество наше, Анафема! (трижды).

17. Нападающым на Церковь Христову и учащым, яко Она разделися на ветви, яже разнятся своим учением и жизнию, и утверждающым Церковь не сущу видимо быти, но от ветвей, расколов и иноверий соединитися имать во едино тело; и онем, иже не различают истиннаго священства и таинств Церкви от еретических, но учат, яко крещение и евхаристия еретиков довлеют ко спасению; и онем, иже имут общение с сими еретики или пособствуют им, или защищают их новую ересь экуменизма, мняще ю братскую любовь и единение разрозненных христиан быти, Анафема! (трижды).

18. Соблазнителем и ругателем рода человеческаго и Богозданныя природы извратителем, сеющим разврат и над деторождением глумящимся, соблазняющым сестер наших детоубийство во утробах матерних творити и безвозрастных младенцев, яко бездушных извергати, еще же из их телес и крови скверную прибыль имати, Анафема! (трижды).

19. Утверждающим антихристианскую ересь сергианскую; учащим, яко союзом с врагами Христа спасается Церковь Христова, и подвиг мученичества и исповедничества отвергающим, и на иудином основании лжецерковь устрояющим, и сего ради дозволяющим нарушать и искажать учение, каноны и нравственные законы христианские; заповедающим христианам поклонятися богоборческой власти, будто бы Богом данной, и служить ей не за страх, а за совесть, благословляя все ея беззакония; оправдывающим гонения на Истинную Церковь Христову от богоборцев, думая тем самым служить Богу, яко и совершали на деле продолжатели ереси обновленческой митрополит Сергий Страгородский и все его последователи, Анафема! (трижды).


По сих же, паки глаголет протодиакон:

Всем же о Православии подвизавшымся словесы, писании, учении, страдании
и богоугодным житием, яко защитником и пособником онаго, Христова Церковь
воспоминание творя, восклицает:

Таже низким и мерным гласом:

Святому Благоверному и Равноапостольному Царю Константину и матери его Елене,
Феодосию Великому, Феодосию Юнейшему, Иустиниану и прочим православным
Царем и Царицам греческим,
Вечная память.

И поют певцы: Вечная память (трижды).

Таже протодиакон паки:

Великим исповедником Святыя Православныя Веры, святым: Афанасию Великому, Архиепископу Александрийскому, отцу Православия, великим Вселенским Учителем и Святителем Василию Великому, Григорию Богослову и Иоанну Златоустому, Святителю Кириллу Александрийскому, Льву Великому и Флавиану Исповеднику, Отцем Седьми Вселенских Соборов, преподобному отцу нашему Максиму Исповеднику, святителю Мефодию, Патриарху Цареграда, преподобному отцу нашему Феодору Студиту, Святителю Марку, митрополиту Ефесскому и прочим Исповедником, Отцем и Учителем Церкве, о Ней подвизавшымся, Вечная память (трижды).

Святому Благоверному и Равноапостольному Великому князю Владимиру, благоверней велицей княгине Ользе, Благоверным Великим князем Ярославу Мудрому, Владимиру Мономаху, святому Александру Невскому, Димитрию Донскому и прочим Благоверным Царем и Великим князем, царицам и великим княгиням, Благоверному Государю Царю Михаилу Феодоровичу, убиенному Царю-Освободителю Александру Николаевичу, Царю-Миротворцу Александру Александровичу и святому Благоверному страстотерпцу Царю-Мученику Николаю, святым Благоверным мучеником Царице Александре, Царевичу Алексию, Царевнам Ольге, Татиане, Марии и Анастасии и всем от рода Царей и Великих князей Российских преставльшымся и с ними же и убиенному Благоверному и Христолюбивому Государю и Кралю Югословенскому Александру и всем от рода православных Царей, Королей и князей, Вечная память (трижды).

Всем святейшым Патриархом о Православии подвизавшымся, Константинопольским, Александрийским, Антохийским, Иерусалимским, Сербским и Румынским, и святейшым Патриархом Всероссийским: Иову, священномученику Ермогену, Филарету, Иоасафу-Первому, Иосифу, Никону, Иоасафу-Второму, Питириму, Иоакиму, Адриану, священномученику Тихону Исповеднику, святейшым Патриархом Димитрию, Варнаве и Гавриилу, и преосвященным Митрополитом, Архиепископом и Епископом православным, Вечная память (трижды).

Священномучеником Митрополиту Киевскому Владимиру, Митрополитом Петроградским Вениамину и Иосифу, Архиепископом Гермогену, Андронику и Митрофану; Епископу Никодиму; Митрополитом Петру, Кириллу и Агафангелу; священномучеником во пресвитерех Иоанну, Петру и Иоанну; преподобномученицам велицей княгине Елисавете и инокине Варваре, верным сострадальцем мучеников Царственных и всем безчисленным святым и славным Новомучеником и Исповедником Церкве Российския, Сербския и Китайския, с ними же и Архимандриту Филумену и всем во всяцей стране мученически и исповеднически пострадавшым, Вечная память (трижды).

Приснопамятным святителем и чудотворцем Иннокентию, Митрополиту Московскому, просветителю аборигенов Америки и Азии; Николаю, Архиепископу и просветителю Японскому и Иоанну, Архиепископу Шанхайскому и Сан-Францисскому; Ионе, Епископу Ханькоускому и Манчжурскому; преподобному и богоносному отцу нашему Герману Аляскинскому; священномученику Ювеналию и мученику Петру Алеуту и всем от рода нашего бывшым и во иныя страны свет истинныя Веры принесшым, Вечная память (трижды).

Первоиерархом Русския Православныя Зарубежныя Церкви, Блаженнейшым Митрополитом Антонию и Анастасию, Митрополиту Филарету, Блаженнейшему Митрополиту Виталию, епископававшым во граде сем Епископом (имя- рек — преставльшихся епархиальных Архиереев, и всех подвизавшихся о Православии преставльшихся Архиереев, ихже изволит помянуть Архиерей), и всем преосвященным Митрополитом, Архиепископом и Епископом православным, Вечная память (трижды),

Сященнослужителем и монашествующым, Христолюбивым князем, боляром, и христоименитому воинству на поле брани и в разных походех за Православную Веру и многострадальное Отечество наше пострадавшым и убиенным, насильственно вывезенным и умученным, или в изгнании скончавшымся, Вечная память (трижды).

Всем православным христианом во истинной Вере и благочестии и в надежде воскресения скончавшымся, Вечная память (трижды).

Православная Церковь, торжественно воспоминая подвизавшихся во благочестии, и сие всем Своим христоименитым чадом к подражанию представляя, имеет такожде долг восхвалять подвиги, иже ныне спасительною Верою и добродетельно приуготовляя себе к вечному блаженству утверждают Православие.

По сем возглашает:

Священному Архиерейскому Русскому Заграничному Синоду, господину нашему Высокопреосвященному Митрополиту (имя рек), Первоиерарху Русския Зарубежныя Церкве, господину нашему Преосвященному (таже Архиепископу или Епископу — имя рек, его же область), и господину Преосвященному (Архиепископу или Епископу — имя рек, аще есть викарный) с клиром и паствою их, Многая лета (трижды).

Православным Первоиерархом Святых Божиих Церквей, право правящым слово Истины, преосвященным Митрополитом, Архиепископом и Епископом и всему освященному причту, Многая лета (трижды).

Благоверным людем страждущия страны нашея Российския во всех тяжких обстояниях их подаждь Господи на безбожническия козни крепость, от глада, губительства и междуусобных браней, благочестия же во Отечестве нашем возставление и Многая лета (трижды).

Всем православным хриистианом право содержащым спасительную Веру, храмостроителем, благочестия ревнителем, и всем повинующымся Христовой Церкве, Многая лета (трижды).

Посем Архиерей глаголет молитву:

Святая Троице, сих прослави и утверди даже до конца в Правоверии: развратники же и хульники Православныя Веры и Христовы Церкве, и не повинующымся Оней обрати, и сотвори, да приидут в познание вечныя Твоея Истины, молитвами Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы, и Приснодевы Марии, и всех Святых. Аминь.

И по молитве сей абие Архиерей глаголет:

Слава Тебе Богу, Благодателю нашему, во веки веков.

Лик: Аминь.

И поет следующую песнь святаго Амвросия: во время же пения тоя Архиерее, Архимапдрити, и все священное собрание целуют святыя иконы на аналогиах.

Тебе Бога хвалим: Тебе Господа исповедуем: Тебе превечнаго Отца вся земля величает: Тебе вси ангели, Тебе небеса и вся силы, Тебе херувими и серафими непрестанными гласы взывают: свят, свят, свят, Господь Бог Саваоф, полны суть небеса и земля величества славы Твоея. Тебе преславный апостольский лик: Тебе пророческое хвалебное число: Тебе хвалит пресветлое мученическое воинство, Тебе по всей вселенней исповедует Святая Церковь, Отца непостижимаго величества: покланяемаго Твоего истиннаго и единороднаго Сына: и Святаго Утешителя Духа. Ты Царю славы, Христе: Ты Отца присносущный Сын еси, Ты ко избавлению приемля человека, не возгнушался еси девическаго чрева, Ты одолев смерти жало, отверз еси верующим Царство Небесное, Ты одесную Бога седиши во славе Отчей, Судия приити веришися. Тебе убо просим: помози рабом Твоим: ихже честною Кровию искупил еси. Сподоби со святыми Твоими в вечной славе Твоей царствовати. Спаси люди Твоя, Господи, и благослови достояние Твое: исправи я, и вознеси их во веки: во вся дни благословим Тебе, и восхвалим имя Твое во век, и во век века. Сподоби, Господи, в день сей без греха сохранитися нам: помилуй нас, Господи, помилуй нас, буди милость Твоя, Господи, на нас, якоже уповахом на Тя. На Тя, Господи, уповахом, да не постыдимся во веки, аминь.

Таже бывает обычный отпуст. И абие начинается литургиа: аще же изволит Архиерей, последование сие бывает и пред окончанием литургии предписанным же образом.

Полагаем полезным привести и следующую Анафему, принятую в 1583 г. на соединенном Соборе Константинопольскаго, Александрийскаго и Иерусалимскаго патриархатов в Царь-Граде под председательством Святейшаго Иеремии Прославленнаго, Патриарха Константинопольскаго, и утвержденную всеми четырьмя Восточными Патриархами и апокрисиарием Московскаго Патриарха на последующих соборах в 1587 и 1593 годах:

Не следующым обычаем Церкве, иже уставлены быша на Седми Вселенских Соборех, такожде и Святей Пасце и месяцеслову, иже они правильно уставиша и предаша нам на последование, но желающым последовать новоявленной пасхалии и новому месяцеслову безбожных папских астрономов; и, противясь оным обычаем [Церкви], желающым ниспровергнуть и развеять догматы и обычаи Церкве, ихже мы от Отец прияхом, Анафема!

Мы призываем всех благочестивых и православных христиан: стойте твердо в том, еже вы приясте, в онем же вы рождени бысте и на онем же вы вскормлени бысте, а егда время и обстояние призовут к тому, излейте самую кровь вашу, дабы сохранить и Веру, преданную нам от Отец наших и сохранить ваше исповедание. Остерегайтесь таковых людей и бдите, дабы Господь наш Иисус Христос споборал вам. Да будет благословение нашего смирения на всех вас. Аминь.

+ + +